Wat weten we van Apple’s aanstaande ‘mixed reality-headset’?
Apple is van plan om volgend jaar een nieuwe productcategorie te betreden en zijn eerste ‘mixed reality-headset’ te lanceren. Geruchten doen de ronde dat de aankomende headset zowel AR- als VR-technologie zal ondersteunen en dat deze functies zal hebben die concurrerende producten zullen overtreffen. Met de iPhone, iPad en Apple Watch leidde Apple’s hardware en software ertoe dat Apple die producten domineerde binnen een paar jaar na het betreden van die markt, en het is waarschijnlijk dat hetzelfde zal gebeuren met augmented en virtual reality. Hieronder kijken we wat we waarschijnlijk hiervan kunnen verwachten.
4K Micro-OLED-schermen
Apple gebruikt twee 4K micro-OLED-schermen met hoge resolutie van Sony die tot 3.000 pixels per inch zouden hebben. Ter vergelijking: Meta’s nieuwe topklasse Quest Pro heeft LCD-schermen, dus Apple gaat waarschijnlijk een veel betere weergave technologie aanbieden. Micro-OLED-schermen zijn rechtstreeks op chips gebouwd in plaats van op een glazen substraat, waardoor een dunner, kleiner en lichter scherm mogelijk is dat ook energiezuiniger is in vergelijking met LCD’s en andere alternatieven.
Het ontwerp van Apple blokkeert het perifere licht en de weergavekwaliteit wordt aangepast voor het zicht om de verwerkingskracht te verminderen die nodig is om het apparaat te laten werken. Apple kan de grafische capaciteit van de randapparatuur van de headset verminderen door de eye-tracking-functionaliteit die wordt geïmplementeerd.
Meer dan 12 camera’s
Apple rust zijn AR/VR-headset uit met meer dan een dozijn camera’s, die realistische beweging zullen vastleggen om dit om te zetten in virtuele beweging. Er wordt gezegd dat het twee naar beneden gerichte camera’s heeft om specifiek beenbewegingen vast te leggen, wat een unieke functie zal zijn die zorgt voor een nauwkeurigere bewegingsregistratie. De camera’s zullen de omgeving in kaart kunnen brengen en oppervlakken, randen en afmetingen in kamers nauwkeurig kunnen detecteren, evenals mensen en andere objecten. De camera’s kunnen ook dingen doen zoals het beter kunnen volgen van lichaamsbewegingen.
Iris Scannen
Voor privacy en veiligheid zal de AR/VR-headset een irisscanner integreren die het patroon van het oog van de gebruiker kan lezen, waardoor een irisscan kan worden gebruikt in plaats van een wachtwoord, alsmede voor betaling authenticatie.
Iris scanner op de AR/VR-headset is vergelijkbaar met Face ID en Touch ID op de iPhone, iPad en Mac. Het zou kunnen dat twee mensen dezelfde headset kunnen gebruiken, en het is een functie die niet beschikbaar is op concurrerende headsets zoals Meta’s nieuwe Quest Pro.
Gezichtsuitdrukkingen volgen
De camera’s in de AR/VR-headset kunnen gezichtsuitdrukkingen interpreteren en vertalen naar virtuele avatars. Dus als je in het echte leven lacht of fronst, zal je virtuele avatar dezelfde uitdrukking maken in de gebruikte apps, vergelijkbaar met hoe het TrueDepth-camerasysteem werkt met Memoji en Animoji op de iPhone en iPad.
Een dun en licht ontwerp
Apple streeft naar comfort, en het gerucht gaat dat de AR/VR-headset is gemaakt van mesh en aluminium, waardoor hij veel lichter en dunner is dan andere mixed reality-headsets die op de markt verkrijgbaar zijn. Apple wil dat het gewicht rond de 200 gram ligt, wat veel lichter is dan de 722 gram Quest Pro van Meta.
Besturingsmethoden
3D-detectie modules zullen handgebaren detecteren voor controledoeleinden, en er zal huid detectie zijn. Apple staat spraakbesturing toe en de AR/VR-headset ondersteunt Siri net als andere Apple-apparaten. Apple heeft een apparaat getest dat om de vinger wordt gedragen, maar het is nog niet duidelijk wat voor invoermethoden we met het nieuwe apparaat zullen krijgen.
Verwisselbare hoofdbanden
De mesh-stof maakt de headset comfortabel om te dragen en heeft verwisselbare Apple Watch-achtige hoofdbanden om uit te kiezen. Het gerucht gaat dat één hoofdband ruimtelijke audio-achtige technologie biedt voor een surround sound-achtige ervaring, terwijl een andere een extra batterijduur biedt. Het is niet duidelijk of deze de lancering zullen halen, maar hoofdbanden met verschillende mogelijkheden zijn zeker een optie.
Unieke app-ervaringen
De headset gaat een nieuw besturingssysteem gebruiken, rOS genaamd, ook wel “Reality OS” genoemd. Apple ontwerpt unieke apps die speciaal zijn gemaakt voor een virtual reality-ervaring. Apple zou een VR FaceTime-achtige ervaring met Animoji plannen, waarbij je misschien een 3D Animoji- of Memoji-personage versie van een persoon ziet in plaats van de persoon zelf.
De eerder genoemde gezichtsuitdrukking detectie zou de headset in staat stellen gezichtsuitdrukkingen en functies te lezen, die in realtime overeenkomen voor een levensechte chat ervaring. Apple werkt samen met mediapartners voor content die in VR kan worden bekeken, en naar verwachting zullen bestaande diensten zoals Apple TV+ en Apple Arcade met de headset worden geïntegreerd.
Apple Silicium-chip
Geruchten doen de ronde dat Apple twee Mac-level M2-processors gaat gebruiken voor de AR/VR-headset, waardoor deze meer ingebouwde rekenkracht heeft dan concurrerende producten. Apple zal een high-end hoofdprocessor en een low-end processor gebruiken die de verschillende sensoren in het apparaat zal beheren.
Onafhankelijke bediening
Met twee Apple-siliconen chips erin, hoeft de headset niet afhankelijk te zijn van een verbinding met een “iPhone” of een Mac voor stroomvoorziening, en kan hij zelfstandig functioneren.
Comments are closed here.