Het belang van een mobielvriendelijke website
Het is tegenwoordig ontzettend belangrijk om een mobielvriendelijke website te hebben. Steeds vaker wordt de iPhone gebruikt voor alledaagse zaken in plaats van een desktop. Onder meer het bekijken van het laatste nieuws, social media checken en zelfs het lezen van e-mails. Sterker nog: ruim de helft van al het internetverkeer is op een smartphone. Websites kunnen hierdoor niet langer achterblijven. Ieder jaar blijven het aandeel online aankopen via telefoon groeien. Als jouw website niet goed werkt om een smartphone, is het van belang hier zo snel mogelijk verandering in te brengen.
Voornamelijk de jongere generatie krijgt argwaan wanneer een website slecht werkt op hun mobiele apparaat. Het wekt vertrouwen op wanneer een aankoop via een mobiele website zonder problemen verloopt.
Mobile first
Sinds enkele jaren geldt bij Google het mobile first principe. Hierdoor dient de focus te liggen op de mobiele versie van de website. Een website hebben die niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, zal benadeeld worden in de zoekresultaten van Google. Om te voorkomen dat je lager komt te staan in de resultaten, is het een goed idee om hier onmiddellijk rekening mee te houden tijdens je website maken.
Responsive design
Een website maak je mobielvriendelijk door een responsive design te gebruiken. Veel website builder programma’s passen dit al automatisch toe, daar heb jij verder geen omkijken naar. Wanneer dit niet automatisch gaat, is het handig om regelmatig te checken of jouw website goed werkt op een telefoon. Hoe je website werkt op telefoon dient voorrang te krijgen op de desktop versie.
Wat kun je nog meer doen?
We geven je nog een aantal tips voor het optimaliseren van jouw website.
Zorg ervoor dat je een snelle website hebt. Smartphone gebruikers tolereren over het algemeen een nog minder lange laadtijd. Er zijn verschillende manieren om jouw website te versnellen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de extensie Lighthouse van Google. Die vertelt je precies wat je kan doen om jouw website snelheid te optimaliseren. Daarnaast vertelt het je hoe toegankelijk je website is, wat waardevolle informatie is voor de mobielvriendelijkheid van je website.
Let er daarnaast op dat je domeinnaam niet te lang is, zodat deze altijd volledig in beeld kan blijven. Hetzelfde geldt voor je logo. Je kunt het beste kiezen voor een korte maar krachtige domeinnaam, welke makkelijk te typen is. Deze wordt eerder onthouden, wat de kans op een tweede bezoek weer vergroot.
Comments are closed here.