wat is de metaverse

Wat is de metaverse? (en wat zijn de mogelijkheden voor bedrijven)


De Metaverse is een voor velen nogal vage term die toch de laatste tijd enorm veel in het nieuws voorkomt. Het gaat bij de metaverse om een virtuele wereld waarin gebruikers (users) kunnen communiceren met elkaar en interactie kunnen hebben met virtuele objecten. De Metaverse staat misschien nog in de kinderschoenen, maar het heeft ongelooflijke potentie voor de toekomst.
In dit blog behandelen wij de vraag “Wat is de Metaverse?” en noemen wij enkele sterke voorbeelden van de mogelijkheden Metaverse voor bedrijven.

Wat is het Metaverse nou eigenlijk?

De Metaverse is simpelweg een online netwerk van virtuele 3D werelden waarin gebruikers interactief met elkaar om kunnen gaan en waarin alle facetten van de online wereld zoals wij hem nu kennen, worden geïntegreerd in één enkele virtuele realiteit.

De bezoeker (lees: gebruiker) van de Metaverse krijgt een gevoel van ‘individual presence’ (individuele aanwezigheid) en ruimtelijk bewustzijn. De Metaverse is een evolutie van het internet zoals het nu bestaat en wordt gezien als dé volgende stap in de ontwikkeling van het internet. Het fenomeen ‘Metaverse’ is nog zeer jong van aard en er wordt nog veel onderzoek naar gedaan. Er zijn al veel grote spelers betrokken bij het uitvinden en ontdekken van de mogelijkheden die de Metaverse te bieden heeft.

Mogelijkheden Metaverse – Enorm veelzijdig

Hieronder geven wij wat voorbeelden van grote spelers in het internationale bedrijfsleven die de Metaverse al op een interessante manier weten te benutten:

  • Ikea weet de Metaverse al in te zetten om hun producten te testen en te ontwerpen voordat ze fysiek daadwerkelijk worden geproduceerd.
  • Bedrijven zoals Walmart gebruiken inmiddels al virtual reality (ook een facet van de Metaverse) om hun personeel adequaat te trainen voor Black Friday en drukke periodes elders in het jaar.
  • BMW maakt gebruik van de Metaverse om hun klanten te assisteren bij het monteren of onderhouden van hun auto’s.
  • Heineken organiseert al virtuele evenementen in de Metaverse om hun merk te promoten en (potentiële) klanten op een ludieke manier te betrekken.
  • Nike heeft al daadwerkelijk virtuele winkels in de Metaverse geopend waar klanten hun producten kunnen aanschaffen maar daar ook kunnen ervaren.

Conclusie

De mogelijkheden van de Metaverse zijn dus legio en het heeft veel groeipotentieel voor de toekomst. Het is interessant om als bedrijf een early adopter te zijn en mee te doen aan deze nieuwe technologie. Join the club and ride the wave!

Relevante berichten

Comments are closed here.